Про мене

Моя фотография
Кропивницький, Кіровоградська, Ukraine

Особистісно орієнтована технологія навчання

Конспект

Тема: Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу

Мета
·       поглибити знання учнів про риторику; розуміння поняття про текст як одиницю спілкування; уміння визначати композиційні елементи тексту виступу; уміння складати текст для публічного виступу, уміння використовувати різні мовні засоби для ефективного виступу;
·       розвивати уміння працювати в парах та в колективі; 
·       виховувати культуру мовленнєвої поведінки, розвиток позитивної мотивації навчання.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (картки)
ХІД УРОКУ

                  I.            ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.    Привітання.
2.    Прочитайте слова О. Вайльда. Чи згодні ви з думкою письменника?
«Впливати на іншу людину — це означає передавати їй свою душу».
Наведіть аргументи на підтримку цієї думки.

               II.            АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.    Ситуативні завдання
Виріште подані ситуативні завдання, запишіть відповіді в таблицю.
Мовленнєва ситуація
Відповідь
1. У вас прекрасний настрій. Ви хочете сказати комплімент. Запишіть 10 формул-компліментів.

2. Ваша проблема в спілкуванні – невміння відмовляти. Складіть і запишіть 5 формул відмови в чомусь.

3. Ви зробили комусь послугу. Вам висловлюють подяку. Запишіть не менше 10-ти словосполучень, які, на вашу думку, може використати той, кому ви зробили послугу

4. Яку з форм ввічливості ви використовуєте найчастіше у своєму мовленні? Уявіть, що ви з проханням звернулися до однокласниці. З чого почнете розмову?

5. Змоделюйте словесний портрет ідеального мовця (слухача)

2.    Робота з словником
Користуючись словником синонімів, поясніть значення слів.
Автобіографія, життєпис, біографія; гуманний, гуманістичний; дефект, недолік, вада; застосовувати, вживати, використовувати; корективи, поправки, виправлення, зміни; значна кількість, багато, чимало, немало.

           III.            МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
1.    Слово вчителя
     Слово — це справді дар Бога людині. Грецький софіст Горгій сказав: «Слово є великий володар, який володіючи дуже малим і зовсім непомітним тілом, робить пречудові справи. Бо воно може і страх вигнати, і сум знищити, і радість вселити, і співчуття спонукати. Сила переконання, яка притаманна слову, душу формує, як хоче». І сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як готувати текст для виступу з метою впливу на аудиторію. Епіграфом до уроку будуть слова відомого ритора Софокла: «Багато говорити й багато сказати — це не одне й те саме». Як ви думаєте, чи справедливий цей вислів? Що потрібно для того, щоб виступ був успішним?

           IV.            ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Мозковий штурм
     Спробуйте сформулювати вимоги для виступу перед аудиторією.
2.    Робота з підручником
·       Ознайомлення з параграфом «Підготовка тексту виступу».
·   Поясніть ті вимоги, які ви не назвали під час «мозкового штурму».
3.    Дослідження-характеристика
Розгляньте таблицю, визначте зміст роботи на кожному етапі підготовки виступу.
Докомунікативний
Комунікативний
Посткомунікативний
1. Визначення теми і мети виступу
Проголошення промови
Аналіз промови
2. Оцінювання аудиторії (віковий склад, освітній рівень, соціальний статус) й обстановки
Поведінка оратора, керування аудиторією

3. Добір матеріалу (виписки, цитати)
Техніка виголошення промови

4. Систематизація матеріалу (план, тези, тематичні слова), створення тексту (вибір мовних засобів)
Відповіді на запитання, ведення полеміки

5. Репетиція (обмірковування стилю поведінки та зовнішнього вигляду)


4.    Робота з текстом
1.    Прочитайте уривок з промови В. Фолкнера, визначте тему, мету й особливості цієї промови.
2.    Чи згодні ви з автором? Які аргументи могли б навести на підтримку своєї думки?
     У листопаді 1950 американському письменнику Вільяму Фолкнеру була присуджена Нобелівська премія. У зв’язку з цим він виголосив промову, у якій яскраво змалював високі завдання, які стоять перед молодими письменниками. Його промова має пряме відношення і до початківців-ораторів. «Я відкидаю думку про загибель людини. Легко говорити про те, що Людина безсмертна просто тому, що вона все витримає: коли віддзвонить і згасне останній передзвін дзвону долі із самотньої скелі, що безцільно зависла в червоній заграві на краю пітьми, – навіть тоді залишиться ще один звук: слабкий, але не знищений голос Людини. Я не визнаю цього. Я вірю, що людина не просто вистоїть, вона восторжествує. Вона безсмертна не тому, що ніколи не вичерпається голос людський, але тому, що за своїм характером, душею людина здатна на співчуття, жертви, непохитність. Обов’язок письменника, поета писати про це, допомогти людині вистояти, зміцнюючи людські серця, нагадуючи про мужність, честь, надію, гордість, співчуття, жалість, самопожертву – про те, що становить споконвічну славу людства. Голос поета не може бути простою луною, він повинен стати опорою, основою, що допомагає людині вистояти й восторжествувати».

              V.            ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Лабораторія юного лінгвіста
Прочитайте поданий план виступу. Визначте ситуацію та мету спілкування. Виголосіть невелику промову за планом, використовуючи подані ключові слова.
1.    Гості міста – представники волонтерських організацій Європи.
2.    Любов до своєї справи.
3.    Батьківщина памятає своїх дітей.
4.    Місто раде зустріти гостей.
5.    Краса рідної природи.
6.    Памятки історії та культури.
7.    На три дні гостей гостинно приймуть в українських сім’ях.
8.    Мандрівка українською землею продовжиться відвіданням Києва та Львова.
     Ключові слова: українські волонтери; рідні діти; довгождана зустріч; місто підготувалося; краєвиди, обійстя, майдани і вулиці; пам’ятні місця, історичні пам’ятки, музеї, галереї, мистецькі скарби, витвори народного генія, відчуття краси і гармонії; вроджений смак, вишуканість, майстерність, гостинність, очікує Львів.
2.    Розумне перо
Відредагуйте й запишіть речення.
1.    Оратор задів самолюбство декого в аудиторії.
2.    Незнання мовних норм може принести неприємності.
3.    Ян Коменський був великим педагогом усього педагогічного світу, особливо чеського.
4.    Оратор звернув увагу, що в залі присутня більша половина аудиторії.
5.    Лише той може перебувати в мирі з самим собою і з оточуючим світом, хто досяг миру і спокою духа.
3.    Творча студія
Продовжіть подані речення, додавши аргументацій ну частину.
1.    Читання книг – корисне заняття, оскільки …
2.    Проліски і підсніжники не можна рвати, тому що …
3.    Ніколи не зупиняйся перед труднощами, адже …
4.    Андрій справжній друг, тому що …
5.    Треба щодня гуляти на свіжому повітрі, бо …

           VI.            ПІДСУМОК УРОКУ
Незакінчене речення
·       Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:
·       Я знаю …
·       Я зрозумів (зрозуміла), що …
·       Найбільші труднощі я відчув (відчула) …
·       Мені б хотілося ще …

       VII.            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.    Виконайте вправу з підручника.
2.    Доберіть афоризми, які, на вашу думку, можна використати, готуючи виступ: а) про письменника; б) про моральні цінності; в) про мистецтво.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Навчальний предмет Українська література Клас 10-й клас Код класу у Google Клас – vrqvm Навчальна тема Тема:  І. С. Нечуй-Лев...