Про мене

Моя фотография
Кропивницький, Кіровоградська, Ukraine

Інтерактивне навчання



Конспект уроку
Тема: "Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації. Умови успішного спілкування.
Мета: 
  • поглибити знання учнів про мовленнєву ситуацію; поновити в пам'яті учнів те, що відомо їм про види та елементи мовленнєвої діяльності, про умови успішного спілкування; 
  • розвивати в учнів логіку мислення, зв'язне мовлення; 
  • виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (картки)

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
1. Емоційне налаштування
     Усміхніться й тихо промовте: "Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці." Налаштуймося на роботу.
2. Запишіть прислів'я. Чого воно вас вчить?
    1. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. 2. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Риторична розминка
    Прочитайте твердження. Дайте відповіді на запитання.
  • Продовжте визначення: "Риторика – це наука..."
  • Доберіть до слова "риторика" синоніми.
  • Яку державу по праву називають батьківщиною риторики?
  • Який приблизний вік цієї науки?
  • Що значить "бути оратором"?
  • Що дасть старшокласникам вивчення риторики?
2. Два – чотири – усі разом
    Об'єднайтесь у пари. Прочитайте афоризми. Як ви розумієте їх? Які поради  в них висловлені? За крилатим висловом Дж. Мілля складіть невелике усне висловлювання.
1. Нічого немає легшого, як  відрізнити людину, яка добре відчуває, але погано говорить, від тієї, яка добре говорить і нічого не відчуває (Д. Дідро). 2. Говори з переконанням – слова і вплив на слухачів прийдуть самі собою (Й. В. Гете). 3. Джерело красномовства у серці (Дж. Мілль). 4. Гонористість – найбільша перешкода істинному красномовству (К. Гільті). 5. Перш ніж почнеш говорити, дай час дозріти думці під твоїм язиком (Піфагор).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1. Привіт, проблемо! 
    Розгляньте схеми. Що вони ілюструють? Назвіть інші сфери вашого спілкування з навколишнім світом.
Я ˂ – ˃ МОЯ СІМ'Я (мати, батько, сестра чи брат)
Я ˂ – ˃ КОМП'ЮТЕР
Я ˂ – ˃ ТЕЛЕБАЧЕННЯ, РАДІО
Я ˂ – ˃ ШКОЛА (однокласники, учителі)

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота з текстом
    Випишіть складові мовленнєвої ситуації.
     Мова наша багата, їй властива розвинена синоніміка та варіантність на фонетичному, лексичному і граматичному рівнях. Наше завдання – розвинути в собі здатність оптимального вибору мовних засобів відповідно до предмета розмови, співрозмовника, мовленнєвої ситуації.
     Поняття "мовленнєва ситуація" є базовим поняттям лінгвопрагматики – науки, що вивчає, як людина поводиться в процесі мовного спілкування і як використовує мову для впливу на адресата. Від чого залежать особливості мовної поведінки людини? Як виявилося, від багатьох причин та факторів. Сукупність цих чинників і називається мовленнєвою ситуацією.
     Складники мовленнєвої ситуації:
  • наявність адресанта (той, хто говорить, пише, слухає, читає);
  • мотив – те, що спонукає до мовлення (потреби у висловлюванні, бажання запитати, сказати, виразити ставлення до якихось подій, фактів, явищ);
  • мета – те, чого мовець прагне досягти своїми висловлюваннями;
  • місце спілкування.
    Ситуації мовлення реалізовуються в різних сферах: соціально-побутовій; громадсько-політичній; соціально-культурній та професійно-трудовій.
2. Вибіркове списування
    Випишіть чинники, що впливають на вибір слова і тональності в кожній мовленнєвій ситуації.
     Однією з умов успішного спілкування є дотримання мовленнєвого етикету (від фр. вироблені суспільством норми поведінки).
     Мовленнєвий етикет українців вироблявся впродовж тисячоліть і відбиває культурні традиції народу, загальнолюдські моральні цінності – доброзичливість, повага, привітність.
     За змістом, характером та умовами спілкування розрізняють кілька етикетних мовних формул (звертання, вітання, знайомство, запрошення, прохання, вибачення, втішання, комплімент, побажання, вдячність, прощання тощо), завдяки яким створюється певна тональність комунікативної дії.
     При цьому треба добре засвоїти чинники, що впливають на вибір словесної формули та тональності в кожній ситуації, наприклад:
  • вік, стать, соціальний статус адресата;
  • особливості характеру співрозмовника;
  • комунікативні умови (час, місце, тривалість спілкування);
  • характер взаємин між співрозмовниками та ін.

     У процесі спілкування,  тому числі й офіційному, особливе значення має категорія ввічливості – звертання, вітання, прощання, подяка, вибачення, прохання, комплімент.
     Комплімент (фр. вітання) – слова, що містять невелике перебільшення позитивних якостей людини (розумово-вольових, морально-етичних), а також стосується зовнішнього вигляду тощо. Комплімент допомагає викликати симпатію співрозмовника, піднести йому настрій, зробити приємність. Він допомагає людям спілкуватися, жити разом, працювати.
     Варто відзначити ще одне правило ввічливості, яке діє у всьому світі, – це усміхайтеся! Усмішка як засіб становлення добрих стосунків між людьми. Вона триває одну мить, а пам'ять про неї часто зберігається назавжди. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і служить паролем для друзів.
3. Бесіда
     Наприкінці XX ст. завдяки розвитку комп'ютерних технологій з'явилося так зване віртуальне спілкування – спілкування з віртуальним співрозмовником у віртуальному просторі за допомогою електронних засобів. Спілкування в інтернеті набуває великого значення і поступово стає одним з основних видів комунікації людей у світі.
  • Які є форми спілкування в Інтернеті (телеконференція, чат, веб-пейджери, форум, соціальні мережі, електронна пошта...)
  • Які найбільш популярні соцмережі у світі? В Україні?
  • У чому позитив спілкування в Інтернеті?
  • У чому полягають недоліки віртуальної комунікації?
  • Що таке Інтернет-залежність? Симптоми? Хто винен? (У розвитку Інтернет-залежність і зниженні мовленнєвого рівня людини винна не Всесвітня мережа, а сама людина й особисті риси її характеру)
  • Які особливості стилю Інтернет-спілкування? (Інтернет-стиль – нове мовне явище: він поєднує окремі ознаки розмовного, художнього, публіцистичного, офіційно-ділового і наукового стилів. Крім того, у мережі стирається різниця між усним і писемним мовленням. Як відомо, одиницею усного мовлення є діалог. Одиницею писемного мовлення є текст, який має бути уніфікованим, стандартизованим і нейтральним. На екрані монітора змішується усне і писемне мовлення, стирається межа між діалогом і монологом, а також наявна емоційна забарвленість. Змінити ситуацію неможливо через різний мовний рівень відвідувачів Інтернету. Але жодному стилю такі тексти не відповідають).
  • Хто така "віртуальна особистість"? ("Віртуальна особистість", у найпростішому її визначені, це особистість, яка "проживає" у "кіберпросторі")
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота в парах 
    Користуючись інформацією попереднього тексту, наведіть приклади залежності якості промови від названих чинників. Обміняйтесь своїми думками з товаришем по парті.
2. Виконання ситуативних завдань
    Уявіть подані ситуації. Чи однакова їх структура: учасники спілкування, тема, мета й умови спілкування? Охарактеризуйте ситуацію спілкування (робота за варіантами).
1-й варіант. Ваш однокласник декілька днів не відвідує школу через хворобу. Ви вирішили його відвідати вдома.
2-й варіант. Ви з однокласником прийшли до бібліотеки за книгою з історії рідного краю. Ви запитуєте бібліотекаря – він вам відповідає.
3-й варіант. Ви на екскурсії в музеї захоплено слухаєте розповідь екскурсовода.
4-й варінт. Вас просить класний керівник терміново виконати важливе доручення.
     Методичний коментар. Охарактеризувати ситуацію спілкування – це значить дати відповідь на цілу низку запитань: хто говорить чи пише? (адресант мовлення), до кого спрямоване мовлення? (адресат мовлення), що? (тема й основна думка висловлювання), з якою метою? (мета висловлювання), де? коли? (умови спілкування – місце й час).
3. Самостійна робота
    Створіть мовленнєву ситуацію на тему "Книги – річки, що наповнюють Всесвіт" (Ярослав Мудрий)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Рефлексія
  • Що, на ваш погляд, найскладніше у створення потрібної мовленнєвої ситуації?
  • Назвіть необхідні умови успішного спілкування.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
  • Повторіть теоретичний матеріал, що висвітлювався в текстах, опрацьованих на уроці. 
  • Розробіть мовленнєву ситуацію на одну із тем на вибір спілкування: "Я і моя сім'я", "Я і школа", "Я і комп'ютер".




















Комментариев нет:

Отправить комментарий

Навчальний предмет Українська література Клас 10-й клас Код класу у Google Клас – vrqvm Навчальна тема Тема:  І. С. Нечуй-Лев...