Про мене

Моя фотография
Кропивницький, Кіровоградська, Ukraine

Проблемне навчання української мови


Конспект уроку
Тема: "Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів"
Мета: 
  • поглибити знання учнів про пароніми, навчити знаходити їх у реченні; формувати навички доцільного використання паронімів;
  • розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, навички добувати та обробляти інформацію, мовленнєві навички;
  • виховувати вдумливе ставлення до навчання, ставлення до своєї та інших культур.
Тип: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Обладнання: підручник, словник паронімів, роздатковий матеріал (картки).

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Загадка
Відгадайте загадку. Поясніть правопис відгадки.
Ніде не купиш,
На вагах не зважиш,
Сам здобуваєш,
У комору складаєш.
                    (Знання)

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Спостереження над мовними явищами
Прочитайте дві групи слів. Що їх відрізняє?
Теплий, гарячий, палкий; панорама, обрій, видноколо.
Героїчний, геройський; телевізійний, телевізорний.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ 
Як ви розумієте смисл прислів'я?
Співати добре разом, а говорити порізно.

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. 
1. Робота з теоретичними відомостями
       Прочитайте. Як ви зрозуміли, що таке пароніми? Випишіть кілька прикладів. Поясніть правопис виділених слів в останньому абзаці тексту.
   Пароніми (від гр. рага – біля й опута – ім'я) – це слова, які зовнішньою формою (звучанням) близькі між собою, але мають різне або часткове інше лексичне значення. Наприклад: абонемент (документ на право користуватися книжками з бібліотеки, телефоном, місцем у театрі тощо) і абонент (той, хто користується абонементом), адресант (той, хто пише листа, телеграму тощо) і адресат (той, кому пишуть), біліти і білити, афективний (тобто емоційний) і ефективний (тобто дійовий), матеріальний і матеріалістичний, ідеальний і ідеалістичний та ін.
      Звукова подібність паронімів створює можливість використання їх у художній літературі для створення каламбурів, антитез та інших стилістичних фігур. Разом з тим, звукова подібність, особливо при певній близькості значення (адресат – адресант), може призвести до плутання паронімів. Отже, треба добре розуміти значення паронімів і правильно вживати їх.
   У публіцистиці пароніми широко використовуються в ролі заголовків: Шкала і школа талантів, Розрахунки і прорахунки, Кличе на матч футбольний м'яч, Манери чи маневри?
2. Робота з підручником
  • Прочитайте теоретичні відомості про пароніми. Що слід додати до попереднього тексту про них?
  • Усно виконайте відповідну вправу.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. 
1. Тренувальні вправи 
    Перепишіть, уставляючи один із наведених в дужках паронімів.
1. З піснями і музикою зупинилася весела ... на галявині. Виборча ... пройшла організовано (кампанія, компанія). 2. Через ліс проходив найнебезпечніший для ворога ... шляху. Молоді ялини були вкриті зеленою, з голубим ... хвоєю (відтінок, відтинок).
Користуючись словником паронімів української мови, поясніть значення близьких за звучанням слів. Складіть 2-4 речення з певними (на вибір) парами слів.
Фанатичний, фантастичний; світило, світоч; розумний, розумовий; міфічний, міфологічний; ефективний, ефектний; дружний, дружній; досвідчений, освічений; громадський, громадянський.
2. Редагування

 Виправте помилки у вживанні паронімів. Запишіть речення правильно.
1. З часом образ Кармалюка набирає поетичних рис легендарного богатиря. Он двір стоїть багатиря гладкого, неначе городок (Л. Глібов). 2. Чимало коштовних прикрас найтоншої роботи створив за своє життя цей ювіляр. У філармонії відбувся концерт, де виконувалися твори ювеліра. 3. Він стояв біля байдарки з веслом у руці. Серед синіх хвиль ще було видно велику байдару.
3. Робота зі словником паронімів

  Користуючись "Словником паронімів української мови", поясніть значення наведених слів. Поєднайте їх з поданими в дужках словами.
Завдання/задача (конструктивний, черговий, з математики, режисера, різнотипний); музичний/музикальний (родина, народ, редакція, освіта, керівник, голос, мова, училище, школа); пам'ятка/пам'ятник (гранітний, вивчити, товариство, спорудити, охороняти).
4. Самостійна робота
  Поясніть значення співзвучних слів. Складіть з ними словосполучення. До якої лексичної групи відносяться ці слова?
Фронтовий – фронтальний – фронтонний; функціональний – функціонуючий; програмний – програмовий – програмований; класний – класовий – класичний; фамільний – фамільярний; формувати – формулювати.
5.
 До якої лексичної групи (синонімів чи паронімів) належать подані слова? Доведіть.
Дипломат, дипломант, дипломний; генеральний, генеральський; зарозумілий, зрозумілий; людний, людяний.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Рефлексія
  • Чи зрозумів я, наскільки треба бути уважним до слова, його значення окремо і в контексті?
   2. Слово вчителя про запобігання помилок у вживанні паронімів.


VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  (НА ВИБІР).
1. Теоретичні відомості та практична робота за підручником.
2. Робота зі словником паронімів: виписати кілька паронімів, скласти з одним словосполучення, з іншими речення і записати їх.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Навчальний предмет Українська література Клас 10-й клас Код класу у Google Клас – vrqvm Навчальна тема Тема:  І. С. Нечуй-Лев...