Про мене

Моя фотография
Кропивницький, Кіровоградська, Ukraine

Розвивальна технологія навчання


Конспект
Тема: Наголос. Основні правила наголошування слів. Варіанти наголошування слів в українській мові
Мета:
  • актуалізувати і поглибити знання про правила наголошування слів; про вимову голосних та приголосних звуків, орфографічні навички
  • розвивати навички самостійної роботи, уміння працювати з текстами; уяву,  та мислення;
  • виховувати інтерес до вивчення рідної мови
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (картки)

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1. Орфоепічна зарядка
  • Виразно прочитайте вірш Л. Костенко.
  • Поясніть правила вимови звуків у виділених словах.

Дзвенять у відрах крижані кружальця.
Село в снігах, і стежка ані руш.
Старенька груша дихає на пальці,
Їй, певно, сняться повні жмені груш.
Їй сняться хмари і липневі грози,
Чиясь душа, прозора, при свічі.
А вікна сплять, засклив мороз їм сльози.
У вирій полетіли рогачі.
Дощу і снігу наковтався комин,
і тин упав, навіщо городить?
Живе в тій хаті сивий-сивий спомин,
улітку він під грушею сидить.
І хата, й тин, і груша серед двору,
і кияшиння чорне де-не-де,
Все згадує себе в свою найкращу пору.
І стежка, по якій вже тільки сніг іде...

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1.    Орфографічна п'ятихвилинка
     Запишіть слова, знімаючи риску, поясніть орфограми
     Вугле/видобуток, озерно/болотний, здивовано/розгублений, всесвітньо/відомий, всесвітньо/історичний, червоно/гарячий, вакуум/камера, вєтнамсько/український, сніго/затримання, перекоти/поле, штабс/капітан, тьмяно/жовтий, овоче/сховище, м’ясо/молочний, вічно/зелений, світло/рожевий, темно/зелений, одно/денний, блок/схема, видимо/невидимо, корабле/будівник, ячмінно/житній, сніжно/білий, біло/сніжний, смагляво/лиций, синьо/зелений, легко/ крилий, зменшено/пестливий.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1.    Лінгвістичне дослідження
     Уставте у визначення пропущене пояснення термінів. Наведіть потрібні приклади.
     В українській мові наголос динамічний (...), вільний (...) і рухомий (...).
     Коментар вчителя. В українській мові наголос динамічний (наголошений склад звучить сильніше і триваліше), вільний (різномісний, тобто постійно не закріплений за певним складом, як, скажімо, у польській, угорській, французькій, чеській мовах) і рухомий (у процесі словозміни може переходити з одного складу  на інший: книжка – книжки, трава – трави).

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
     Проблемне завдання
     Опрацюйте інформаційну картку, у якій подано основні принципи наголошування слів. Порівняйте опрацьовану інформацію з матеріалом, поданим у підручнику. Зробіть висновки.
Методичний коментар. Наголос у словах української мови є властивістю частини слова – складу. Наголос вказує на склад, який виділяється під час вимови слова. Дуже часто у людей виникають проблеми з правильним уживанням наголосу, бо часто в процесі спілкування ми чуємо неправильний наголос слів, а згодом і самі починаємо вимовляти деякі слова неправильно.
Наголос у словах української мови складно правильно визначити, бо він не тільки може припадати на будь-який склад, але йому також властива рухомість – можлива зміна наголосу при відмінюванні слова. Ситуацію також ускладнює відсутність чітких правил щодо формування наголосу та велика кількість винятків. 
     Основні принципи наголошування іменників
1. У більшості випадків іменники множини мають наголос на закінченні: наприклад, загадки, огірки.
2. У більшості іменників жіночого роду із суфіксом -к при утворенні множини наголос переходить у закінчення: наприклад, тарілка – тарілки, книжка – книжки, АЛЕ: сусідка – сусідки.
3. Іменники, що утворилися від дієслів, мають більше ніж два склади та закінчуються на -ання, частіше всього мають  наголошений суфікс: наприклад, читання, завдання. АЛЕ: бігання, нехтування.
4. В іншомовних словах, що позначають міри довжин, зазвичай наголос падає на -метр: наприклад, сантиметр, міліметр, дециметр. АЛЕ в назвах пристроїв – по-інакшому: термометр, барометр.
     Основні принципи наголошування прикметників
1. Суфікс прикметників -еньк-, що позначає пестливість, завжди є наголошеним: наприклад, маленький, чорненький, гарненький.
2. У більшості випадків, коли прикметник має два склади, наголос падає на другий склад (тобто на закінчення): наприклад, дзвінкий, новий, тонкий, котрий.
     Основні принципи наголошування дієслів
1. Правила наголошування дієслова «бути» наступні: в теперішньому часі - бути, будемо, проте в минулому часі: була, було, були.
2. Багато дієслів мають наголос на останньому складі: наприклад,нести, везти, мести.
3. Дієслова із закінченнями -емо, -имо, -ете, -ите мають наголос на останній літері: наприклад, веземо, ідемо, підете. АЛЕ: будемо, гуркочемо, залишите.
4. Інфінітив -ти: навестИ, віднестИ
     Основні принципи наголошування числівників
1. У числівниках, що закінчуються на –десят, наголос припадає на останній склад: наприклад, п’ятдесят, сімдесят.
2. У числівниках, що закінчуються на –адцять, наголошений передостанній склад: наприклад, дванадцять, вісімнадцять.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ТРЕНУВАЛЬНИХ ВПРАВ
1.    Робота з текстом
     Прочитайте текст. Дайте тексту заголовок. Визначте його тему та основну думку. Чи актуальними є проблеми, порушені автором? Якою є ваша позиція?
     (1) Якщо ти друже повірив що безсилий тобі вже нема чого робити на цьому світі. (2) Отже вір у себе. (3) Не піддавайся власній зневірі ти без сумніву сильніший за неї. (4) Усе на світі минуще неминущий тільки могутній дух людини. (5) Якщо ти брате сильний духом переможеш себе. (6) І люди не забудуть твоєї мужності. (7) Вони пам'ятатимуть і твою юначе силу і твої прекрасні зусилля у боротьбі із самим собою (О. Довгий).

2.    Післятекстові завдання
·       Запишіть текст, розставивши розділові знаки. Поясніть вибір пунктограм. Поставте знак наголосу над кожним словом у тексті.
·       Позначте речення, ускладнені звертаннями.
·       Позначте речення, ускладнені вставними словами.
·       Позначте складнопідрядні речення, визначте вид підрядних.
·       Позначте безсполучникові складні речення, поясніть розділові знаки в них:
·       Укажіть спонукальні речення.
·       Утворіть всі форми наказового способу дієслів: вір, не піддавайся.
·       Поставте дієслова: повірити, робити, перемогти, не забути, пам'ятати – у формі 1-ї та 2-ї особи множини дійсного способу, обгрунтуйте написання особових закінчень.
3.    Хвилинка-цікавинка
     Українській мові властиве варіантне наголошування слів. Запишіть подані слова з подвійним наголосом. Додайте до них свої приклади, попрацюйте з орфоепічним словником.
     Алфаві́т – алфа́віт, весняни́й – весня́ний, доповіда́ч – допові́дач, завжди́ – за́вжди, до́говору – догово́ру, жа́лібний – жалібни́й, мя́зовий – мязови́й, пе́рвісний – перві́сний, переста́рок – пере́старок, по́милка – поми́лка, прости́й – про́стий, та́кож – тако́ж.
4.    Творча лабораторія
Запишіть слова в три колонки, утворивши: а) форму родового відмінка однини; б) форму називного відмінка множини; в) поєднання з числівниками два, три, чотири. Поставте наголоси.
Редактор, перо, вірш, розбір, кілометр, шарф, клен, явір, робітник, учитель, рік, син, хліб, подруга, ціна, декан, ряд, раз, зірка, сад, весна, сектор, жито, сокіл, завдання, нога, секретар, товариш, річка, шлях, брат, помилка, мандрівник, усмішка.
5.    Хвилинка ерудита
     Прочитайте поетичні рядку, дотримуючись правильного наголошування слів. Як ви ставитесь до такого прийому запам'ятовування наголосу слів? Які можете запропонувати самі?
Українська мова, діти,                                 
Наче річенька дзвінка.
Одинадцять, чотирнадцять –
Це уже не дивина.
У числівниках із -надцять
Наголошується -на-.
Говори завжди виразно, 
Вибудовуй діалог, 
Щоб звучали непоказно

Кілометр і каталог,
Застібка, русло, шовковий,
Олень, ікло, осока –
Наша мова барвінкова
Як діброва говірка.
Кидати, живопис, босий,
Листопад і кропива
Рідна мова стоголоса
Словом правильним жива.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ
·       Сьогодні на уроці я...
·       дізнався (дізналася)...
·       зрозумів (зрозуміла)...
·       навчився (навчилася)...
·       найбільший мій успіх – це...
·       найбільші труднощі я відчув (відчула)...
·       я не вмів (вміла), а тепер умію...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.    Виконайте вправу з підручника.
2.    Повторіть теоретичний матеріал теми, який викликає у вас труднощі.
3.    Складіть 4-5 тестових завдань з теми "Орфоепія. Наголос".


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Навчальний предмет Українська література Клас 10-й клас Код класу у Google Клас – vrqvm Навчальна тема Тема:  І. С. Нечуй-Лев...